torstai 13. marraskuuta 2014

Flipped classroom -harjoittelua

Olen ollut jo jonkin aikaa vähintäänkin kiinnostunut ja jopa innostunut videoiden käytöstä opetuksessa. Tekijänoikeudet, käytännön järjestelyt ja koko Flipped classroom -ajattelun toimivuus on kuitenkin mietityttänyt.
 
Kokeilin koulussa viidesluokkalaisten kanssa tätä niin, että oppilaat katsoivat luokassa tunnin alussa videoita verbien taivutuksesta. 
 
 
Koneiden ääressä oltiin pareittain, sillä laitteita ei kaikille riitä. Työrauha oli kuitenkin hyvä ja oppilaat katsoivat videot rauhallisesti.


 
 Video oli muuten Opetustuubin sivulta:
 

<

Videoiden katsomisen jälkeen oppilaat siirtyvät pulpettien ääreen, avasivat työkirjansa ja ryhtyivät työhön. Väittäisin, että tunti sujui tavallista paremmin. Mielestäni tämä palveli erityisesti niitä oppilaita, jotka eivät välttämättä keskity kunnolla tunnin alussa, kun opettaja opettaa uuden asian luokan edessä. Video uli katsottua ajatuksella ja se jälkeen kirjatyöskentely sujui hyvin.
 
Flipped classroom -ajattelussahan tämä video olisi ollut läksynä, eli oppilas olisi katsonut sen kotona etukäteen. Wikipediasta löytyy artikkeli asiasta. Mielestäni tämä luokassa tapahtunut katsominen oli hyvä harjoitus tähän. Saa nähdä, miten laajasti alan tätä menetelmää käyttää. Tähän mennessä olen lähinnä tehnyt videoita muiden opettajien katsottavaksi. 

Ei kommentteja: